Toelichting bij het beslisschema funderingsonderzoek
Het beslisschema beschrijft de stappen die genomen kunnen worden bij een (vermoed) funderingsprobleem. De aanpak bestaat uit drie stappen:
Stap 1: Funderingsrisicorapport
De eerste stap is het opvragen van een funderingsrisicorapport. Dit rapport geeft inzicht in het verwachte funderingsrisico van een pand. De risico-inschatting is gebaseerd op vastgestelde gegevens en modelgegevens over funderingstypen en funderingsrisico’s uit de Nationale Database: FunderMaps.
Een funderingsrisicorapport kan worden opgevraagd via uw makelaar, taxateur of hypotheekverstrekker. Op dit moment is het nog niet mogelijk om dit als particulier rechtstreeks aan te vragen.
Als er geen gegevens beschikbaar zijn van het pand zelf of van de directe omgeving, wordt gebruikgemaakt van een modelanalyse. De resultaten hiervan zijn indicatief en hebben een lagere betrouwbaarheid. Aan de inhoud van het funderingsrisicorapport kunnen geen rechten worden ontleend.

Stap 2: Hoog risico in het funderingsrisicorapport? Voer een QuickScan uit
Als het funderingsrisicorapport een verhoogd risico laat zien, kan een QuickScan worden aangevraagd. Deze QuickScan is een beperkt onderzoek op locatie om meer duidelijkheid te krijgen over de actuele situatie en de ernst van het risico.

Stap 3: Verhoogd risico bij de QuickScan? Voer een Funderingsonderzoek uit
Wanneer de QuickScan bevestigt dat er sprake is van een verhoogd risico, wordt geadviseerd om een volledig funderingsonderzoek uit te laten voeren. Dit onderzoek brengt de technische staat van de fundering in detail in kaart.

Uitvoeringspartijen
Zowel de QuickScan als het volledige Funderingsonderzoek volgens de richtlijn kunnen uitsluitend worden uitgevoerd door partijen die zijn geregistreerd binnen de erkenningsregeling van het KCAF.

Beslisschema onderzoeken
Hoe verhouden de onderzoeken zich tot elkaar en wat is de volgorde?
